Uncommon Theoretical Reflections: Bogotá Rap at the End of the 20th Century and Social Studies of Memory
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.v8i2.6Keywords:
cultural history, social studies, contemporary music, hip hop, rapAbstract
This article is part of the doctoral thesis entitled “Recuperar la pluma: prácticas culturales y creativas en el rap bogotano como construcción de identidades, subjetividades y comunidad” (Recovering the Pen: Cultural and Creative Practices in Bogotá's Rap as a Construction of Identities, Subjectivities, and Community). In it, the author develops a theoretical reflection from the perspective of memory studies, employing a comparative exercise with jazz, based on the contributions of various authors from cultural history. This approach seeks to contribute to the construction of a cultural history of rap in Bogotá from this field of study. To this end, the paper revisits several key concepts and proposes an analysis of press articles, as well as specific cases that are part of the corpus of the ongoing research. Based on these reflections, a series of perspectives are presented that invite debate and open new possibilities to further explore the construction of a cultural history of Bogotá rap.
Metrics
References
Banco de la República. (2024, octubre). Colombia en un Hip Hop https://www.banrepcultural.org/noticias/colombia-en-un-hip-hop-expresion-y-resistencia-en-las-comunidades
Beltrán, M. (1995). Revista Golpe Directo. Rap, música y cultura de la nueva generación. ENDA América Latina.
Biblioteca Nacional de Colombia. (2019, 19 de septiembre). La música de La Etnnia desde hoy hace parte del patrimonio cultural de la nación. https://bibliotecanacional.gov.co/es-co/actividades/noticias/en-la-bnc/la-etnnia-hace-parte-del-patrimonio-cultural-del-pais
Bolden, C. (s. f). Funky Butt [Canción].
Burke, P. (2000). Formas de historia cultural. Alianza Editorial.
Chang, J. (2005). Generación Hip Hop. De la guerra de pandillas y el grafiti al gangsta rap. Caja Negra.
Collier, J. (1989). Duke Ellington. Oxford University Press.
De Certeau, M. (1990). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Detienne, M. (2000). Comparar lo incomparable. Alegato en favor de una ciencia histórica comparada. Península.
Edwards, B., y Rodgers, N. (1979). Rappers Delight [Canción]. En Rappers Delight. Sugar Hill Records
Gioia, T. (2021). La música. Una historia subversiva. Turner Noema.
Hiphop Archive & Research Institute. (2024, octubre). About the Nasir Jones Hiphop Fellowship. Harvard University. https://sites.harvard.edu/hiphoparchive/about-the-nas-fellowship/
Hobsbawm, E. (1998). Gente poco corriente. Resistencia, rebelión y Jazz. Editorial Crítica.
Instituto Distrital de las Artes. (2023). Crónica Gallera Literaria del Fuhucha - Colectivo Biblio Fuhucha - Localidad Antonio Nariño. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=EhVN3KITptg
La Etnnia. (1995). La voz del metano [Canción] En El ataque del metano. 5 27 Etnnia Records.
López, O., Miranda, D., y Balabán, H. (1980). Rappers at night [Canción]. En Dee Jay. Sonolux.
Mair, A., Gavin, C., Alford, L., y Williams, V. (2000). Hip Hop [Canción] En Let’s Get Free. Loud Records
Marsh, D., y Pollack, P. (1987). Wanted for Attitude. Village Voice
McBride, J. (2007, abril). Planeta Hip Hop. James McBride busca las raíces de una música que no se puede ignorar. Revista National Geographic, 60-77.
Mendoza, M. (1998). Scorpio City. Editorial Planeta.
Moreno, A. (2021). Antrax [Canción]. En Antrax.
Museo Nacional de Colombia. (2023). Nación Hip Hop: Colombia al ritmo de una cultura. Catálogo de exposición. Ministerio de Cultura.
N.W.A. (1988). Straight Outta Compton [Album]. Ruthless Records.
Pimienta, J (1995, junio). El otro lado del underground. Revista Golpe Directo, 39-40.
Poch Plá, P. (2009). Del mensaje a la acción: construyendo el Movimiento Hip Hop en Chile (1984 - 2008). [Informe final para optar al Grado de Licenciado en Historia, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/109797
Rincón, O. (1995). Los jóvenes no escuchan. Revista Golpe Directo (Número Cero), 5-10.
Rodríguez, J. (1994, 27 de junio). Poesía del asfalto. Revista Cambio (16), 48-49.
Saddler, J. (1982). The Message [Canción]. En The Message. Sugarhill Records
Sierra L. (1994, 25 de junio). Rap el baile de los que sobran. El Tiempo.
Uribe Sarmiento, J. (2017). Movimiento, calle y espectáculo. [Trabajo presentado para optar al título de Doctor en Estudios Políticos y relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá]. Repositorio Institucional. Biblioteca Digital. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63032
Young, M., Dike, M., y Ross, M. (1989). Funky Cold Medina [Canción]. En Loc-ed After Dark. The Bicycle Music Company.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Luis Pérez Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.