Uncommon Theoretical Reflections: Bogotá Rap at the End of the 20th Century and Social Studies of Memory

Authors

  • José Luis Pérez Romero Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.v8i2.6

Keywords:

cultural history, social studies, contemporary music, hip hop, rap

Abstract

This article is part of the doctoral thesis entitled “Recuperar la pluma: prácticas culturales y creativas en el rap bogotano como construcción de identidades, subjetividades y comunidad” (Recovering the Pen: Cultural and Creative Practices in Bogotá's Rap as a Construction of Identities, Subjectivities, and Community). In it, the author develops a theoretical reflection from the perspective of memory studies, employing a comparative exercise with jazz, based on the contributions of various authors from cultural history. This approach seeks to contribute to the construction of a cultural history of rap in Bogotá from this field of study. To this end, the paper revisits several key concepts and proposes an analysis of press articles, as well as specific cases that are part of the corpus of the ongoing research. Based on these reflections, a series of perspectives are presented that invite debate and open new possibilities to further explore the construction of a cultural history of Bogotá rap.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • José Luis Pérez Romero, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia

    Docente de la Secretaría de Educación de Bogotá. Maestro de escuela. Estudiante del Doctorado en Estudios Sociales de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Magister en Investigación Social Interdisciplinaria y Licenciado en Humanidades y Lengua Castellana de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

    Comunicador e investigador de la memoria del Hip Hop en Colombia, pionero en el escenario investigativo de la relación entre Educación y Hip Hop en Colombia, líder del proyecto Hip Hop al Patio y organizador del Festival Distrital Intercolegiado de Hip Hop.

References

Banco de la República. (2024, octubre). Colombia en un Hip Hop https://www.banrepcultural.org/noticias/colombia-en-un-hip-hop-expresion-y-resistencia-en-las-comunidades

Beltrán, M. (1995). Revista Golpe Directo. Rap, música y cultura de la nueva generación. ENDA América Latina.

Biblioteca Nacional de Colombia. (2019, 19 de septiembre). La música de La Etnnia desde hoy hace parte del patrimonio cultural de la nación. https://bibliotecanacional.gov.co/es-co/actividades/noticias/en-la-bnc/la-etnnia-hace-parte-del-patrimonio-cultural-del-pais

Bolden, C. (s. f). Funky Butt [Canción].

Burke, P. (2000). Formas de historia cultural. Alianza Editorial.

Chang, J. (2005). Generación Hip Hop. De la guerra de pandillas y el grafiti al gangsta rap. Caja Negra.

Collier, J. (1989). Duke Ellington. Oxford University Press.

De Certeau, M. (1990). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Detienne, M. (2000). Comparar lo incomparable. Alegato en favor de una ciencia histórica comparada. Península.

Edwards, B., y Rodgers, N. (1979). Rappers Delight [Canción]. En Rappers Delight. Sugar Hill Records

Gioia, T. (2021). La música. Una historia subversiva. Turner Noema.

Hiphop Archive & Research Institute. (2024, octubre). About the Nasir Jones Hiphop Fellowship. Harvard University. https://sites.harvard.edu/hiphoparchive/about-the-nas-fellowship/

Hobsbawm, E. (1998). Gente poco corriente. Resistencia, rebelión y Jazz. Editorial Crítica.

Instituto Distrital de las Artes. (2023). Crónica Gallera Literaria del Fuhucha - Colectivo Biblio Fuhucha - Localidad Antonio Nariño. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=EhVN3KITptg

La Etnnia. (1995). La voz del metano [Canción] En El ataque del metano. 5 27 Etnnia Records.

López, O., Miranda, D., y Balabán, H. (1980). Rappers at night [Canción]. En Dee Jay. Sonolux.

Mair, A., Gavin, C., Alford, L., y Williams, V. (2000). Hip Hop [Canción] En Let’s Get Free. Loud Records

Marsh, D., y Pollack, P. (1987). Wanted for Attitude. Village Voice

McBride, J. (2007, abril). Planeta Hip Hop. James McBride busca las raíces de una música que no se puede ignorar. Revista National Geographic, 60-77.

Mendoza, M. (1998). Scorpio City. Editorial Planeta.

Moreno, A. (2021). Antrax [Canción]. En Antrax.

Museo Nacional de Colombia. (2023). Nación Hip Hop: Colombia al ritmo de una cultura. Catálogo de exposición. Ministerio de Cultura.

N.W.A. (1988). Straight Outta Compton [Album]. Ruthless Records.

Pimienta, J (1995, junio). El otro lado del underground. Revista Golpe Directo, 39-40.

Poch Plá, P. (2009). Del mensaje a la acción: construyendo el Movimiento Hip Hop en Chile (1984 - 2008). [Informe final para optar al Grado de Licenciado en Historia, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/109797

Rincón, O. (1995). Los jóvenes no escuchan. Revista Golpe Directo (Número Cero), 5-10.

Rodríguez, J. (1994, 27 de junio). Poesía del asfalto. Revista Cambio (16), 48-49.

Saddler, J. (1982). The Message [Canción]. En The Message. Sugarhill Records

Sierra L. (1994, 25 de junio). Rap el baile de los que sobran. El Tiempo.

Uribe Sarmiento, J. (2017). Movimiento, calle y espectáculo. [Trabajo presentado para optar al título de Doctor en Estudios Políticos y relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá]. Repositorio Institucional. Biblioteca Digital. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63032

Young, M., Dike, M., y Ross, M. (1989). Funky Cold Medina [Canción]. En Loc-ed After Dark. The Bicycle Music Company.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Sources as protagonists

How to Cite

Uncommon Theoretical Reflections: Bogotá Rap at the End of the 20th Century and Social Studies of Memory. (2024). Antigua Matanza, 8(2), 153-198. https://doi.org/10.54789/am.v8i2.6

Similar Articles

1-10 of 140

You may also start an advanced similarity search for this article.