The Theory of the Two Demons in the Manuals of History of Secondary of the Argentina.

Authors

  • Alejandro Alvite Universidad Nacional de La Matanza, San Justo, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.v7i1.5

Keywords:

school manuals, secondary education, dictatorship, democracy, Conadep

Abstract

This article addressed how the Theory of the Two Demons is represented in secondary school history manuals in Argentina between 2010 - 2020. To carry out the research, manual sources of secondary history were used from different publishers widely disseminated in the country such as Aique, AZ, Estrada, Kapelusz, Maipue, Mandioca, Santillana and editions of the Ministry of Education. The time cut responds to the fact that we sought to identify how the object of study analyzed was represented in the last decade. Despite being a discussion raised decades ago, the proposed topic is extremely relevant because it continues to be central in relation to the study of recent Argentine history and the perspective that one has towards the historical processes of the last decades. In the following investigation, it is argued that the Theory of the Two Demons has been questioned in the historical analyzes of secondary school History textbooks in Argentina during the period 2010-2020, although still maintaining some omissions, which motivate the development of this work.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alejandro Alvite, Universidad Nacional de La Matanza, San Justo, Argentina

Comenzó sus estudios terciarios en el año 2004 para finalizarlos con el título de profesor de Historia en 2009. Desde 2010 ha concluido nueve cursos en el CIE (Centro de Investigaciones Educativas) en Historia, Sociología y Economía. En el año 2022 concluyó la Licenciatura de Historia en la Universidad Nacional de La Matanza.

References

Acosta, J. (2015). La historia reciente en la escuela. Análisis de los manuales del nivel medio luego de la sanción de la Ley Nacional de Educación en 2006. Clío y Asociados, (20), 149-161. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61556

Águila, G. (2023). Historia de la última dictadura militar. Argentina, 1976-1983. Siglo veintiuno editores.

Alonso, M. E., y Vázquez, E. (2013). 1976 - 2013 Proyectos de país en pugna: de la última dictadura cívico- militar al kirchnerismo. Aique.

Andújar, A. N., Carabajal, B. F., Giordano, V., Grammático, K. V., Guevara, G. C., Morichetti, M.; Scirica, E. C., Seghezzo, V.; Vissani, V. M.; Wahren, C.; Pavicich, M. B. (2017). Historia: Argentina y el mundo. La segunda mitad del siglo XX. Santillana.

Andújar, A., Grammático, K., Morichetti, M., Scirica, E., Pita, V., y Vissani, V. (2011). Historia argentina en el contexto latinoamericano y mundial (1850 hasta nuestros días). Santillana.

Aróstegui, J. (2001). La Investigación Histórica. Teoría y Método. Crítica.

Bloch, M. (1957). Introducción a la Historia. Fondo de Cultura Económica.

Browarnik, G., Fernández, V. I., Rizzi, A., y Snitcofsky, V. (2015). Una Historia para pensar. La Argentina del siglo XX. Kapelusz.

Bulacio, J., Cao, G., Dino, M., y Mora, C. (2013). Argentina. Más de doscientos años de Historia. AZ editorial.

Caldarola, G. (2016). Unidad 6: Las fuentes y su análisis. Heurística y hermenéutica. Seminario "Metodología de la historia". Azul Ediciones.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Editorial Gedisa.

Comisión Nacional sobre la Desaparición de Persona. (1984). Nunca Más. Informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas. EUDEBA.

Crenzel, E. (2010). Políticas de la memoria. La historia del informe nunca más. Papeles del CEIC, 2(61), 1-31. http://www.identidadcolectiva.es/pdf/61.pdf

Crenzel, E. A. (2013). El prólogo del Nunca Más y la teoría de los dos demonios: reflexiones sobre una representación de la violencia política en la Argentina. Contenciosa, 1(1), 1-19. https://doi.org/https://doi.org/10.14409/contenciosa.v0i1.5045

De Amézola, G., y Cerri, F. L. (2008). La historia del tiempo presente en las escuelas de Argentina y Brasil. Trabajos y Comunicaciones, (34), 15 - 34. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3722/pr.3722.pdf

De Amézola, G., Dicroce, C. A., y Garriga, M. C. (2009). La enseñanza de la historia reciente y las relaciones pasado-presente en el aula. Una aproximación desde los discursos didácticos. Clío & asociados, (13), 104-131. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49591

Eggers Brass, T. (2012). Historia reciente de la Argentina. Maipue.

Eggers Brass, T., y Gallego, M. (2011). Argentina, América y el mundo en la segunda mitad del siglo XX. Maipue.

Feierstein, D. (2017, 8 de junio). Los dos demonios no son lo que eran. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/42587-los-dos-demonios-no-son-los-que-eran

Franco, M. (2014). La "teoría de los dos demonios": un símbolo de la posdictadura en la Argentina. Winter, 11(2), 22-52. https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/806

Ministerio de Educación. (2015). Historia Argentina. Ministerio de Educación.

Kaufmann, C. (2014). Manualística escolar en Argentina (2003-2013). Espacio, Tiempo y Educación, 2(1), 69-95. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14516/ete.2015.002.001.005

Levin, F. P., Clérico, M. L., Manfredini, A. M., Erramouspe, P., y Schujman, G. (2007). La última dictadura militar argentina según alumnos del nivel Polimodal. Algunas reflexiones críticas sobre educación, historia y memoria. Clío & Asociados. La historia enseñada, (11), 89 - 107. https://doi.org/DOI:10.14409/cya.v1i11.1630

Montero, A. S. (2016). El objeto discursivo "dictadura cívico - militar" en la Argentina reciente: narrativas históricas y sentidos contemporáneos. Crítica Contemporánea. Revista de Teoría Política, (6), 53 - 77. https://hdl.handle.net/20.500.12008/9115

Pappier, V. (2016). La transmisión del pasado reciente argentino a través de los manuales escolares. Una mirada desde Raymond Williams. Aletheia, 6(12), 1-17. https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ATHv6n12a05

Recalde, H. E. (2017). Historia de la Argentina. Desde la Revolución de Mayo hasta el Bicentenario. Ediciones del Aula Taller.

Reta, M., y Pescader, C. (2002). Representaciones del pasado reciente: Análisis de los textos escolares de nivel medio. Clío & asociados, (6), 50-70. www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10288/pr.10288.pdf

Romero, L. A. (2017). Breve Historia Contemporánea de la Argentina 1916 - 2016. Fondo de Cultura Económica.

Sacaggio, P., Campos, E., y Grinchpun, B. E. (2019). Historia 5: La Argentina y el mundo desde mediados del siglo XX hasta la actualidad. Mandioca.

Santos La Rosa, M. (2015). El pasado traumático en la escuela. Las memorias sobre la última dictadura militar en manuales escolares. En L. C. Del Valle, y A. Eberle, ¿Democracia argentina o Argentina democrática? Debate histórico e historiográfico para un balance de treinta años (pp. 49-57). Hemisferio Derecho.

Schlez, M. (2004). Ciencia, clase y propaganda: los manuales de historia en la Argentina. Razón y Revolución, (13). http://www.revistaryr.org.ar/index.php/RyR/article/view/224

Stern, S. (2000). De la memoria suelta a la memoria emblemática: hacia el recordar y el olvidar como proceso histórico (Chile, 1973-1998). En M. Garcés, y M. Olguín Tenorio, Memoria para un nuevo siglo: Chile, miradas a la segunda mitad del siglo XX (pp. 11-33). LOM Ediciones.

Suriano, J. (2005). Introducción: Una Argentina diferente. En J. Suriano, Nueva Historia Argentina. Tomo 10. Dictadura y democracia (1976 - 2001) (pp. 11-32). Editorial Sudamericana.

Tato, M. I., Bubello, J. P., Castello, A. M., y Campos, E. (2011). Historia. La segunda mitad del siglo XX. Estrada.

Vazquez, L. (2017). La teoría de los dos demonios como visión hegemónica. Representación y reproducción del pasado reciente en los manuales escolares de la escuela secundaria en Argentina. XVI Jornadas Interescuelas/ departamentos de Historia. Mar del Plata. https://www.aacademica.org/000-019/611

Zysman, N. (2015). De la "subversión marxista" al "terrorismo de Estado". Representaciones de la última dictadura militar en las narrativas históricas de la escuela media argentina (1983 - 2009). Eduvim.

Published

2023-06-20

How to Cite

Alvite, A. (2023). The Theory of the Two Demons in the Manuals of History of Secondary of the Argentina. Antigua Matanza, 7(1), 122–154. https://doi.org/10.54789/am.v7i1.5

Issue

Section

Our Legacy

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.