Origins of the practice of rap and Hip Hop in the Buenos Aires suburbs

(1982-1992)

Authors

  • Martín Alejandro Biaggini Universidad Nacional Arturo Jauretche, Programa de Estudios de la Cultura, Florencio Varela, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.20.11

Keywords:

Buenos Aires suburbs, cultural history, popular music, rap, hip hop

Abstract

The present work is part of a research project carried out at the Universidad Nacional Arturo Jauretche of the República Argentina during the 2018/2020 period, it is proposed to reflect on the origins of Argentine rap music, mainly that which occurred in the western area of Gran Buenos Aires, and that marked the emergence of composers and singers of the rap genre that shaped the so-called national rap scene and that culminated in 2001 with the group from Morón and La Matanza, the Argentine Hip Hop Sindicato, winning the Latin Grammy Award for Best Hip Hop / Rap Band. The absence of archives and scarcity of documentary funds in which material that would serve as input to our research implied the collection of sources from various non-traditional areas: mainly the use of oral history as a method of data collection and personal files. In this sense, the testimonies of the first rappers, DJs and organizers of local parties are recovered, from which a set of independent initiatives from the 1980s and 1990s are reviewed. The interviews were conducted with references from the music scene. rap whose trajectory is linked to the origins of rap in the Argentina.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Martín Alejandro Biaggini, Universidad Nacional Arturo Jauretche, Programa de Estudios de la Cultura, Florencio Varela, Buenos Aires, Argentina

    Martin Alejandro Biaggini es docente investigador en la Universidad Nacional Arturo Jauretche, es director del Área de Estética y Cultura del Programa de Estudios de la Cultura (PEC) en dicha universidad. Fue docente en la Universidad Nacional de Lanús, Universidad de Belgrano y Universidad Nacional de la Matanza.

References

Aguila, G. (2008). La dictadura militar argentina: Interpretaciones, problemas, debates. Páginas. Revista digital de la Escuela de Historia, 1(1), 9-27. Obtenido de https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/148

Alabarces, P. (1992). Entre gatos y violadores. Buenos Aires: Colihue.

Arfuch, L. (1995). La entrevista, una invención dialógica. Barcelona: Paidós.

Badenes, D. (2006). Actores sociales y apropiación del patrimonio en una escala local. La unversidad platense en la pugna por una memoria de lo urbano. Buenos Aires: Centro Internacional para la Conservación del patrimonio Argentino.

Banes, S. (1981). Physical Graffiti: Breaking Is Hard to Do. Village Voice.

Biaggini, M. (2020). Rap de Acá. La historia del rap en Argentina. Buenos Aires: Leviatán.

Bourdieu, P. (2012). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Buenos Aires: Taurus.

Chang, J. (2017). Generación Hip-Hop: De la guerra de pandillas y el grafiti al gangsta rap. (M. Battistón, Trad.) Buenos Aires: Caja Negra.

Chindemi, J., & Vila, P. (2017). La música popular argentina entre el campo y la ciudad: música campera, criolla, nativa, folklórica, canción federal y tango. ArtCultura, 19(34), 9-26. Obtenido de https://elbaile.com.ar/wp-content/uploads/2019/05/385_la_mus_entre_campo_ciudad_01.pdf

Chuck, D. (2017). Fight the power. Rap, raza y realidad. Buenos Aires: Tinta Limón.

García Canclini, N., Cruces, F., & Urteaga Castro Pozo, M. (Edits.). (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Buenos Aires: Ariel. Obtenido de http://www.articaonline.com/wp-content/uploads/2011/07/jovenes_culturas_urbanas_completo.pdf

García Naranjo, J. P. (2006). Las rutas del giro y estilo, Historia del Break Dance en Bogotá. Bogotá: Centro editorial Universidad del Rosario.

Lucena, D. (2013). Guaridas underground para Dionisios: prácticas estético-políticas durante la última dictadura militar y los años 80 en Buenos Aires. ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación(4), 1-16. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4288132

Marchi, S. (2014). El rock perdido. De los hippies a la cultura chabona. Buenos Aires: Booket.

Martins, R. (2015). Hip-Hop, cultura y participación. La visibilidad de la juventud de las periferias urbanas. Barcelona: UOC.

Marzullo, O., & Muñoz, P. (1987). Historia del rock nacional. Todo es historia, XIX(239).

Merklen, D. (2005). Pobres Ciudadanos. Las clases populares en la era democrática argentina (1983-2003). Buenos Aires: Gorla.

Poch Pla, P. (2011). Del mensaje a la acción. Construyendo el movimiento Hip Hop en Chile, 1984-2004 y más allá. Chile: Quinto Elemento.

Salerno, D. (2008). Corbata con saco gris: subcultura y comunidad en el rock. En Emergencia: Cultura, música y política (págs. 85-102). Buenos Aires: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.

Troncaro, C. (2009). El tango, el gaucho y Buenos Aires. Buenos Aires: Argentina.

Published

2020-12-20

Issue

Section

La Matanza and its history

How to Cite

Origins of the practice of rap and Hip Hop in the Buenos Aires suburbs: (1982-1992). (2020). Antigua Matanza, 4(2), 47-67. https://doi.org/10.54789/am.20.11

Similar Articles

91-100 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.