Emancipation as an educational Project
Appreciations from the political speech of Governor Dr. Antenor Álvarez during 1916
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.21.5Keywords:
emancipation, speech, educational project, Antenor ÁlvarezAbstract
This article intends to cover the year 1916 in Santiago del Estero, based on the official speeches developed by the governor Dr. Antenor Alvarez, on the occasion of opening the Centennial School in May and the State Library in October, both in the provincial capital. From the analysis of the course, we will go through these documents in order to recover the meanings assumed by a fundamental concept such as "emancipation" in the educational and political project, characterizing the year 1916 from some statistical records provided by the National Census of 1914 and the memory of the Council General of Education of the year 1916.
Metrics
References
Álvarez, A. (1916). Escuela del Centenario. Santiago del Estero inauguración. Santiago del Estero: Talleres Gráficos H. Ruffino y Cía. Santiago del Estero.
Andreassi Cieri, A. (2015). Emancipación: breve recorrido por el término. Kult – ur, 2(3), pp. 35-54. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/issue/view/v2n3
Blanco Rivero, J. J. (2012). La historia de los conceptos de Reinhart Koselleck: conceptos fundamentales, Sattelzeit, temporalidad e histórica. Politeia, 35(49), pp. 1-33.
CGE. (1914). Memoria del Consejo General de Educación Santiago del Estero. Buenos Aires: Talleres de la casa Jacobo Peuser. https://drive.google.com/open?id=14zfXO0RAspmjv5dFy288AevnYp8CKxFW
CGE. (1915). Memoria del Consejo General de Educación Santiago del Estero. Buenos Aires: Talleres de la casa Jacobo Peuser. https://drive.google.com/open?id=14zfXO0RAspmjv5dFy288AevnYp8CKxFW
Fantoni, M. (2019). Modernización Urbana en el Centenario; ciudad e identidad en Santiago del Estero. Santiago del Estero: Editorial Bellas Alas.
Ferrater Mora, J. (1979). Diccionario de Filosofía. Madrid: Alianza.
Guzmán, D. (2016). Historia del Colegio del Centenario. Santiago del Estero: Editorial Lucrecia.
INDEC. (1914). Tercer Censo Nacional. Argentina. Consultado en http://www.estadística.ec.gba.gov.ar/dpe/Estadística/censos/C1914-T2.pdf
Santander, P. (2011). Por qué y cómo hacer Análisis de Discurso. Cinta Moebio, (41), pp. 207-224. Consultado en: http://www.moebio.uchile.cl/41/santander.html DOI 10.4067/S0717-554X2011000200006
Sarmiento, P., Empresas, M. A., Tovar, M. C. (2007). El análisis documental en el diseño curricular: un desafío para los docentes. Colombia Médica, 38(4). Consultado en https://colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/article/view/537 https://doi.org/10.25100/cm.v38i4%20Supl%202.537
Sgoifo, M. G. (2010). Estado, Educación y Género en Santiago del Estero: los Orígenes de la Formación Docente 1872-1914. Santiago del Estero: Editorial Lucrecia.
Tenti, M. M. (2010). Proyectos modernizadores y elites regionales. La consolidación el estado santiagueño (1903-1916). Revista Trabajo y Sociedad, XIII(14). Consultado en http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Armando Jugo Suárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.