The schools of Merlo as a vehicle of the social project of the State between 1932 and 1940

Authors

  • Guillermo Alliegro Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales, San Justo, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.21.2

Keywords:

schools, neoconservatism, socialization, Merlo

Abstract

The following work tries to establish what was the relationship between the role of schools as spaces for primary socialization and the political regime called neoconservatism, in the district of Merlo between the years 1932 and 1940. The selected period coincides with the restitution of the constitutional regime after the coup d'état of 1930 and ends with the intervention of the province of Buenos Aires in 1940. An attempt is made to establish that there was a relationship between the private and public spheres, while the schools were in charge of guiding the practices. individuals and families through the formation of ideals, a task in which educational institutions were accompanied by the Catholic Church. The training of a new individual was aimed at incorporating the population into the capitalist market as labor, as established by documents of the time, such as the educational reform of 1937. This training was necessary to be able to reverse the heterogeneity of the population. This was evidenced by the appearance of foreigners in the educational communities of the party schools. From the analysis of the sources, it can be said that there was a close coincidence in the educational policies and the political project of the neoconservatives, in the period covered in this research. Some of the sources that were consulted are publications of the time, magazines, letters and official documents of the municipal organisms such as the Honorable Deliberative Council and the School Council.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Guillermo Alliegro, Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales, San Justo, Argentina

    Comienzos de estudios terciarios en el año 2004 para finalizarlos con el título de profesor de Historia en 2010. Desde 2010 he concluido dos diplomaturas y una actualización, en la Universidad de Ciencias Empresariales y sociales (UCES), referidas a la temática de la educación. Desde el año 2019 curso en la Universidad Nacional de La Matanza la Licenciatura de Historia.

References

Alemandri, P. (1937). Moral y Deporte. Buenos Aires: Librería del Colegio.

Bandera del Gobernador. (Julio de 1938). Nuestra Escuela, 1(3), p.3.

Béjar, M. D. (1992). Altares y banderas en una educación popular, la propuesta del gobierno de Manuel Fresco en la provincia de Buenos Aires. Estudios-Investigaciones(12), 83-131. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.67/pm.67.pdf

Béjar, M. (2005). El régimen fraudulento: La política en la provincia de Buenos Aires, 1930-1943. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentinos.

Berger, P. (1999). La risa redentora: La dimensión cónica de la experiencia humana. Barcelona: Editorial Kairós.

Bisso, A. (2011). La Revista de Educación bonaerense durante el período de gobierno de Manuel A. Fresco (1936–1940). Acerca de los “usos del pasado” en los discursos y las prácticas escolares. Clío & Asociados(15), 27-52. Obtenido de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/15513/CONICET_Digital_Nro.17835.pdf

Bonamino, R. (1936). La cuestión social, Paz y Bien, 1936, 3(159), p. 2.

Calello, T. (2000). Breve caracterización histórica de la región metropolitana de Buenos Aires. São Paulo em Perspectiva, 14(4), 34-42. doi:https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000400005

Capece, A. (2004). Merlo Mío, Buenos Aires, Argentina: Imprex Ediciones.

Clasificación de las películas. (Marzo de 1938). Paz y Bien, 3(302), p. 4.

Da Silva, A. I. (abril/junio de 2014). Juventud: La socialización y sociabilidad. Revista de Enseñanza de la Ciencia, 2(1), 1-9. Obtenido de https://es.slideshare.net/christianceapcursos/18-juventud-la-socializacin-y-sociabilidad-antonio-inacio-da-silva2

Del Valle Ferrer, R., y del Valle Olivares, C. (2014). La fotografía como fuente histórica en la construcción de las historias locales. Culturas(8), 81-96. doi:https://doi.org/10.14409/culturas.v0i8.4779

Díaz, P. (1996). Historia de Merlo, Buenos Aires, Argentina: Municipalidad de Merlo.

Dirección provincial de estadísticas de la provincia de Buenos Aires (2015). Estudios de población de la provincia de Buenos Aires.1 (1), 25-26.

El niño modelo. (Junio de 1929). Escuela, Hogar y Patria, 2(8), p.2.

Escuela número 1 Domingo F. Sarmiento (septiembre de 1938). Nuestra Escuela, 1(4).

Facciano, B. (2009). El hogar agrícola, El hermano León, 02(04). Editorial Gaisán

Fernández, N. (julio/diciembre de 2018). “Cuatro años de gobierno, 1936-1940” Representaciones y difusión de la obra pública en la provincia de Buenos Aires. PolHis, 11(22), 85-115. Obtenido de http://www.academia.edu/38722648/-cuatro-años-de-gobierno- 1936-1940

Fresco, M. (1940). La Educación Física: una innovación de mi gobierno. Sus fundamentos y su aplicación. Buenos Aires: Damiano.

Gelonch, E. (1936). Trabajo del alabastro en la “Escuela General Julio A. Roca” de Río Negro. Monitor de la Educación común. 55(761), p.82.

Ghio, J. M. (2007). La iglesia católica en la política argentina. Buenos Aires: Prometeo.

González Alemán, M. (2012). La "Marcha sobre Buenos Aires" de 1935. Forjando. Revista del Centro de estudios e Investigaciones Arturo Jauretche, 42-51. Obtenido de https://www.academia.edu/15285765/La_Marcha_sobre_Buenos_Aires_de_1935

Honorable Concejo Deliberante de Merlo, Libro de actas 1932-1934.

Libro de ceremonias de la bandera del gobernador Manuel A. Fresco. (1937). La Plata: s.d.

Martínez, A. B. (Ed.). (1916). Tercer Censo Nacional. Levantado el 1 de Junio de 1914 (Vol. 1. Antecedentes y comentarios). Buenos Aires: Talleres Gráficos de L. J. Rosso y Cía. Obtenido de http://www.estadistica.ec.gba.gov.ar/dpe/Estadistica/censos/C1914-T1.pdf

Ministerio de gobierno de la provincia de Buenos Aires (1942). Población de la provincia de Buenos Aires. Censo de 1938 y cálculo a 1942. Registro general y censo permanente de la población, inmuebles, comercio e industrias.

Noticias Escolares. (Julio de 1939). Nuestra Escuela, 2(9), p. 2.

Orbuch, I. (2011). La actividad deportiva como dispositivo para el control del cuerpo. Un análisis de los pensamientos de Próspero Alemandri y Manuel Fresco en la década del ´30. VI Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani (págs. 1-15). Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Obtenido de https://www.aacademica.org/000-093/236.pdf

Para las madres. (marzo de 1938). Paz y bien, 4(251), p.3.

Parroquia de San Antonio de Padua. (enero de 1938). Paz y Bien. 4(251).

Pinkasz, D., y Pittelli, C. (1993). Las reformas educativas en la provincia de Buenos Aires (1934 -1972): ¿cambiar o conservar? En A. Puiggrós (Ed.), Historia de la Educación en Argentina (Vols. 7. La Educación en las provincias (1945-1985), págs. 7-50). Buenos Aires: Galerna.

Presidencia de la Nación. (1947). IV Censo General de la Nación. Buenos Aires: Dirección Nacional del Servicio Estadístico. Obtenido de http://www.deie.mendoza.gov.ar/backend/uploads/files/2016-09-15%2019:52:45_1947%20tomo1%20-%201ra%20parte.pdf

Puiggrós, A. (2002). Qué pasó en la educación común, Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires, Argentina: Galerna S.R.L

Romaniuk, S. (2015). Educación física, eugenesia y construcción de la otredad. La Reforma Educativa de la provincia de Buenos Aires (1936-1940). 11º Congreso Argentino y 6º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias (págs. 1-15). Ensenada: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev7379

Rubinzal, M. (2012). el nacionalismo frente a la cuestión social en Argentina [1930-1943]: Discursos, Representaciones y prácticas de las derechas sobre el mundo del trabajo. Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.450/te.450.pdf

Torres, G. (septiembre/diciembre de 2014). Iglesia católica, educación y laicidad en la historia Argentina. História da Educação, 18(44), 165-185. doi:https://doi.org/10.1590/S2236-34592014000300010

Zanca, J. (2014). Los Cursos de Cultura Católica en los años veinte. Intelectuales, curas y “conversos”. En P. Bruno (Ed.), Sociabilidades y vida cultural. Buenos Aires, 1860-1930 (págs. 281-312). Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Published

2021-06-20

Issue

Section

Historical Inquiries

How to Cite

The schools of Merlo as a vehicle of the social project of the State between 1932 and 1940. (2021). Antigua Matanza, 5(1), 11-46. https://doi.org/10.54789/am.21.2

Similar Articles

31-40 of 54

You may also start an advanced similarity search for this article.