Approach to audiovisual production in the conurbation of Buenos Aires
Case study: the municipality of La Matanza, period 1900-1982
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.19.19Keywords:
movie theater, La Matanza, audiovisual, peripheryAbstract
Since its inception, cinema has captivated the mass population in all countries and regions in which it has been installed. This work is the result of the first stage of a research in progress on the field of audiovisual production and circulation in the Buenos Aires suburbs, based on the study of a case: the municipality of La Matanza. The exploratory and descriptive study aims, by searching private and state archives, and conducting ethnographic interviews, to account for the particularities of the production and circulation of audiovisual produced in the aforementioned territory from its origins until 1982.
Metrics
References
Biaggini, M., y Tavorro, O. (2008). Ciudad Madero desde la colonia hasta 1950. Ramos Mejía: Secretaría de Cultura de la Matanza.
Biaggini, M. A. (junio – diciembre de 2019). Historia del grupo literario “La luna que se cortó con la botella”. Antigua Matanza. Revista de Historia Regional, 3(1), 147-169.
Cousuelo, J. M., España, C., Calistro, M., Insaurralde, A., Landini, C., Maranghello, C., y Rosado, M. A. (1992). Historia del Cine Argentino. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
España, C. (1992). En el cine argentino: la realidad se obstina por emerger. En C. España y L. Volta. (comp.). La realidad obstinada (pp. 45-52). Buenos Aires: Corregidor.
Giménez, E. (1995). Aquel Ramos Mejía de antaño. Montevideo: Imprenta Rosgal.
Gribal Blacha, N., y Ospital, M. S. (abril de 2005). Vivir con lo nuestro: Publicidad y política en la Argentina de los años 1930. Revista Europea de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, (78), 49-66.
Jeanne, R., y Ford, C. (1996). Historia ilustrada del cine. (El Cine Mudo). Buenos Aires: Alianza.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI.
Luchetti, M. F. (diciembre de 2011). Argentina, 1960: los caminos de la independencia. Tradición documental y configuración del campo cinematográfico. Doc On-line, (11), 191-230.
Marrone, I. (2003). Imágenes del mundo histórico. Identidades y representaciones en el noticiero y el documental en el cine mudo argentino. Buenos Aires: Biblos.
Marrone, I., y Moyano Walker, M. (Ed.). (2006). Persiguiendo imágenes: el noticiario argentino, la memoria y la historia (1930-1960). Buenos Aires: Ediciones del Puerto.
Menezes, J. R. (1958). Os caminhos do cinema. Rio de Janeiro: Ed. Agir.
Valaco, P. (2010). Catán Centenario. Ramos Mejia: CLM.
Schteingart, D. (2014). La democratización del bienestar en el peronismo (1945-1955): ¿ruptura o continuidad con el pasado? Realidad Económica, (282), 50-80.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Martín Alejandro Biaggini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.