An approach to studies about the university and its actors during the 1960s and 1970s

Authors

  • Analía Gómez Universidad Nacional de Luján, Departamento de Ciencias Sociales, División Historia, Luján, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.19.8

Keywords:

higher education, university, Buenos Aires suburbs, 1960s, 1970s, Argentine education history

Abstract

In 2019, 30 years have elapsed since the creation of the Universidad Nacional de La Matanza and as usually happens when the number is “round” an interest is generated to analyze the commemorated event that in turn allows us to reflect on the subject wider in which it is immersed. That is why here we want to address the studies on the Argentine university and its actors during the late 1960s and the 1970s since they constituted a period of expansion of the university system, as it happened again in the 1990s with the creation of new universities, the Universidad Nacional de La Matanza being one of them.

During that period there were significant changes such as the constant increase in the number of students, their organization and politicization, the new role that many intellectuals assumed, etc. In turn, the planning and creation of new universities make those decades a particularly interesting time to analyze university policy, the actors who projected and implemented them, and their impact on the houses of high studies. In response to the latter, we propose to make an approach to the bibliography on the subject taking into account that produced during the same period, indicate from when and why the university has become an object of study, investigate what are the topics investigated, since what disciplinary fields are addressed and what place they occupy in the agenda of historians.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Analía Gómez, Universidad Nacional de Luján, Departamento de Ciencias Sociales, División Historia, Luján, Argentina

    Profesora y Licenciada en Historia (UNLu). Especialista en Ciencias Sociales con mención en Historia Social (UNLu). Maestranda en Ciencias Sociales con mención en Historia Social en la UNLu, realiza actualmente la tesis sobre historia de la Universidad Nacional de Luján durante los años 1969-1976. JTP en las asignaturas Historiografía e Historia Social Argentina en la Universidad Nacional de Luján.

References

Bandieri, S. (1998). Universidad Nacional del Comahue. Una historia de 25 años (1972-1997). Neuquén: EDUCO.

Barba, F. (1998). La Universidad Nacional de La Plata en su centenario. Buenos Aires: América Edita S.R.L.

Barletta, A. M. (2000). Universidad y Política. La peronización de los universitarios (1966-1971). Recuperado de http://lasa.international.pitt.edu/Lasa2000/Barletta.PDF

Barletta, A. M. (2001). Peronización de los universitarios (1966-1973). Elementos para rastrear la constitución de una política universitaria peronista. Revista Pensamiento Universitario, (9), 82-89.

Barletta, A. M. (2002). Una izquierda universitaria peronista. Entre la demanda académica y la demanda política (1968-1973). Prismas. Revista de Historia Intelectual, (6), 275-286.

Bonavena, P. (2006). El movimiento estudiantil de la ciudad de La Plata, 1966-1973. Revista Cuestiones de Sociología, (3), 169-191.

Bonavena, P. (2007). El rector que no fue. La lucha de los estudiantes de la UBA contra la designación del odontólogo Alberto Banfi en octubre de 1973. En P. Bonavena, J. Califa, y M. Millán (comps.). El movimiento estudiantil argentino. Historias con presente (pp. 229-244). Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

Bonavena, P., Califa, J., y Millán M. (comps.) (2007). El movimiento estudiantil argentino. Historias con presente. Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

Bonavena, P. y Nievas, F. (2007). El movimiento estudiantil marplatense. En P. Bonavena, J. Califa, y M. Millán (comps.). El movimiento estudiantil argentino. Historias con presente (pp. 135-176). Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

Bonavena, P. (2010). Notas sobre el movimiento estudiantil de Bahía Blanca (1966-1973). En P. Buchbinder, J. S. Califa, y M. Millán (comps.). Apuntes para la formación el movimiento estudiantil argentino (1943-1973) (pp. 225-254). Buenos Aires: Editorial Final Abierto.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Buchbinder, P. (2005). Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Buchbinder P., Califa, J., y Millán, M. (comps.) (2010). Apuntes para la formación del movimiento estudiantil argentino (1943-1973). Buenos Aires: Editorial Final Abierto.

Buchbinder, P. (2018). La Reforma Universitaria en vísperas de su centenario: notas sobre su historiografía. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, (49), 176-196.

Ceballos, C. (1985). Los estudiantes universitarios y la política (1955-1970). Buenos Aires: CEAL.

Cernadas de Bulnes, M. (2006). Universidad Nacional del Sur, 1956-2006. Bahía Blanca: EdiUNS.

Chiroleu, A. y Marquina, M. (comps.) (2009). A 90 años de la Reforma Universitaria: memorias del pasado y sentidos del presente. Buenos Aires: UNGS.

Chiroleu, A., Marquina, M., y Rinesi, E. (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Argentina: UNGS.

Ciria, A. y Sanguinetti, H. (1968). Los reformistas. Buenos Aires: Editorial Jorge Álvarez.

Dip, N. (2012). Peronismo y Universidad en los años sesenta: Una aproximación a las tramas discursivas y organizativas del proceso de peronización de los sectores estudiantiles y docentes de la Universidad de Buenos Aires (1966-1973). Memoria Académica, (8), 261-284.

Dip, N. (2017). Libros y alpargatas. La peronización de estudiantes, docentes e intelectuales de la UBA (1966-1974). Rosario: Prohistoria ediciones.

Friedemann, S. (2011). “Liberación o dependencia" en el debate parlamentario de la "Ley Taiana". Un acercamiento al enfoque etnográfico para el estudio de la cuestión universitaria en el pasado reciente. Historia dela Educación. Anuario, 12(2).

Friedemann, S. (2017a). De las Cátedras Nacionales (1967-1971) a la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974). Experiencias configuradoras de institucionalidad universitaria. Sociohistórica, (39).

Friedemann, S. (2017b). La peronización de los universitarios como categoría nativa (1966-1973). Folia Histórica del Nordeste, (29), 113-144.

Friedemann, S. (2018). “Compañeros decanos”. La reforma universitaria de la izquierda peronista a través de las designaciones de autoridades en la Universidad de Buenos Aires (1973-1974). PolHis. Boletín Bibliográfico Electrónico del Programa Buenos Aires de Historia Política, 11(21), 161-200.

Hobsbawn, E. (1998). Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica.

Incaurgarat, H. (1997). 25 años de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora. Lomas de Zamora: editorial UNLZ.

Investigadores del Movimiento Estudiantil Argentino, Latinoamericano y Mundial. (2019) Recuperado de http://mov-estudiantil.com.ar.composesite.com/

Krostch. P. (2002). La universidad cautiva. Legados, marcas y horizontes. La Plata: Ediciones Al Margen.

Krostch, A. y Suasnábar, C. (2002). Los estudios sobre la educación superior: una reflexión en torno a la existencia y posibilidades de construcción de un campo. Pensamiento Universitario, 10(10), 35-53.

Marquina, M. y Soprano, G. (comps.) (2007). Ideas sobre la cuestión universitaria. Aportes de la RIEPESAL al debate sobre el nuevo marco legal para la Educación Superior. Buenos Aires: UNGS.

Marquina, M., Mazzola C., y Soprano G. (comps.) (2009). Políticas, instituciones y protagonistas de la universidad argentina. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Martorelli, R. (1991). Crónica de la creación de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto: Ed. UNRC.

Mendonça, M. (s/f). La Universidad de Buenos Aires en tiempos de modernización y autoritarismo: el rectorado del Dr. Raúl A. Devoto. Recuperado de http://www.uba.ar/historia/archivos/EstudiopreliminarDEVOTO_Mendonca.pdf

Mendonça, M. (2015a). Cómo resolver el problema universitario: nuevos diagnósticos y cambios en la agenda política durante el onganiato (1966-1970). Revista Historia da Educacao, 19(47), 229- 248.

Mendonça, M. (2015b). La creación de nuevas universidades nacionales en la década de los años setenta. Continuidades y rupturas del Plan Taquini en el marco de la coyuntura política nacional (1966-1973). Perfiles Educativos, XXXVII(150), 171-187.

Mendonça, M. (2016a). Las políticas universitarias entre el golpe de estado de 1966 y las elecciones de 1973. Prácticas de oficio, (17), 98-108.

Mendonça, M. (2016b). Nuevas universidades en la década del setenta. Apuntes para un análisis crítico del proceso de expansión del sistema de educación superior en la argentina (1971-1973). PolHis, 9(16), 286-323.

Mendonça M. (2018a). Creación, nacionalización y escisión: ¿reestructuración? Una aproximación al proceso de transformación del sistema universitario argentino (1971-1973). Revista Iberoamericana de Educación Superior, IX(24), 82-105.

Mendonça, M. (2018b). La política universitaria en la coyuntura del Gran Acuerdo Nacional (1971-1973). Estudios Sociales, 54(1), 93-117.

Mendonça, M. (2019). ¿Qué hacer con los universitarios? La política universitaria en transición. Entre el autoritarismo y la construcción del diálogo (1966-1971). Quinto Sol, 23(1), 1-20.

Mignone, E. (1992). Universidad Nacional de Luján. Origen y evolución. Luján: Editorial de la UNLu.

Millán, M. (2007). Un ejemplo de construcción de alianzas en el campo popular: el movimiento estudiantil de Corrientes y Chaco entre 1966 y 1969. En P. Bonavena, J. Califa, y M. Millán (comps.) (2007). El movimiento estudiantil argentino. Historias con presente (pp. 177-202). Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

Millán, M. (2010). Radicalización y nueva izquierda a fines de los ´60. El caso del movimiento estudiantil del nordeste argentino desde el Correntinazo de mayo de 1969 hasta el inicio del año 1970. En P. Buchbinder, J. Califa, y M. Millán (comps.) (2010). Apuntes para la formación del movimiento estudiantil argentino (1943-1973) (pp. 159-224). Buenos Aires: Editorial Final Abierto.

Naidorf, J. y Ferrero, R. (2007). La militancia con compromiso. La Universidad Nacional entre 1966-1976. Fundamentos en Humanidades, VIII(II), 27-40.

Orbe, P. (2001). El impacto político del golpe de estado de 1966 en la comunidad universitaria bahiense desde la óptica del diario La Nueva Provincia. En M. Cernada de Bulnes (comp). Historia, Política y Sociedad en el Sudoeste Bonaerense (pp. 137-152). Bahía Blanca: EdiUNS.

Orbe, P. (2008). De la radicalización política a la partidización de los claustros: el caso de la comunidad universitaria de Bahía Blanca a comienzos de la década del ´70. e-l@tina. Revista Electrónica de Estudios Latinoamericanos, 6(24), 3-25.

Orbe, P. (2014). El "proceso de reorganización" de los claustros: el impacto de la última dictadura en la Universidad Nacional del Sur. PolHis, 7(14), 179-205.

Perel, P., Raíces, E. y Perel, M. (2006). Universidad y dictadura. Derecho entre la Liberación y el Orden (1973-1983). Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.

Plate, L., Schwarzstein, D. y Yankelevich, P. (1990). Historia de la Universidad de Buenos Aires. Bibliografía. Buenos Aires: EUDEBA.

Programa historia y memoria - 200 años de la UBA. (2019). Recuperado de http://www.uba.ar/historia/contenidos.php?id=6&s=22

Recalde, A. y Recalde, I. (2007). Universidad y liberación nacional. Un estudio de la Universidad de Buenos Aires durante las tres gestiones peronistas: 1946-1952, 1952-1955 y 1973-197. Buenos Aires: Editorial Nuevos Tiempos.

Recalde, A. (2016). Intelectuales, peronismo y universidad. Buenos Aires: Punto de Encuentro.

Rinesi, E., Soprano, G. y Suasnábar, C. (comps.) (2005). Universidad: reformas y desafíos. Dilemas de la Educación Superior en la Argentina y el Brasil. Buenos Aires: UNGS - Prometeo Libros.

Rinesi, E. y Soprano G. (comps.) (2007). Facultades Alteradas. Actualidad de El conflicto de las Facultades, de Immanuel Kant. Buenos Aires: UNGS - Prometeo Libros.

Rinesi, E. (2018). Prólogo. En J. C. Portantiero. Estudiantes y política en América Latina. El proceso de la Reforma Universitaria (1918-1938) (pp. 7-24). Buenos Aires: EUFyL.

Rodríguez, L. (2014). Dossier. Universidad y dictadura (1976-1983). Introducción. PolHis, 7(14), 139-144.

Romero R. y Torres, A. (1998). La lucha continua. El movimiento estudiantil argentino en el siglo XX. Buenos Aires: Federación Universitaria de Buenos Aires.

Rovelli, L. (2006). La universidad para el desarrollo: un recorrido por la creación de nuevas universidades en los años 70. Historia de la Educación Anuario, 7, 291-308.

Rovelli, L. (2008a). La mediación de ideas, saberes expertos y estructuras institucionales en la creación de universidades nacionales en los años 70 (Tesis de maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Maestría en Ciencias Sociales con Orientación en Educación.

Rovelli, L. (2008b). Usos de la idea de universidad regional. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6394/ev.6394.pdf

Rovelli, L. (2009). Del plan a la política de creación de nuevas universidades nacionales en la Argentina: la expansión institucional de los años 70 revisitada. Temas y Debates, (17), 117 - 137.

Toer, M. (1988). El movimiento estudiantil de Perón a Alfonsín. Buenos Aires: CEAL.

Vera, M. C. (2013). Universidad, dictadura y movimientos estudiantiles en Argentina: la universidad de córdoba frente a la última dictadura del siglo XX. Revista electrónica, @mbienteeducação, 6, 30-49.

Vera, M. C. (2014). La Universidad de Córdoba en tiempos de dictadura, 1966-1983. Revista de la Junta provincial de Historia de Córdoba, 27, 227-298.

Published

2019-06-19

Issue

Section

Thematic dossier

How to Cite

An approach to studies about the university and its actors during the 1960s and 1970s. (2019). Antigua Matanza, 3(1), 173-199. https://doi.org/10.54789/am.19.8

Similar Articles

111-120 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.