Argentine cinema in a developmentalist sociocultural context
A brief study of new narrative forms
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.v6i1.119Keywords:
argentine cinema, new narrative, developmental sociocultural context, historical sourceAbstract
At the beginning of the sixties, Argentine cinema clearly shows new narrative forms and thematic revisions. Tinayre, Torre Nilsson, Feldman, Kohon, Kuhn, Antín and Ayala will be some of the directors in charge of renewing it. Starting from films made between 1958 and 1962, used as a research tool, the article unfolds a brief study focused on a time segment during Frondizi's developmental policy. Understanding that, particularly in the society and culture of that time, great changes are observed in relation to women, youth, family, marriage, the middle class, information and the consumption of products, a situation that is reflected in the big screen. It is also made clear that, on certain occasions, the cinema serves as a true instrument of history when trying to reconstruct various aspects of a precise time.
Metrics
References
Antín, M. (Director). (1962). Los venerables todos [Filme]. Nuevo Mundo.
Ayala, H. (Director). (1959). El jefe [Filme]. Aries Cinematográfica.
Bonano, M. (2007). Las transformaciones de la prensa en la década de 1960. El nuevo periodismo y su relación con la narrativa de no ficción en Estados Unidos y Argentina. En R. Bocos (comp.), Aproximaciones al periodismo. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Tucumán. https://www.aacademica.org/mariana.bonano/30
Buero, L. (2001). Cincuenta años no es nada. La programación en la historia de la T V. Todo es Historia, XXXV(411), 82-85. http://historiaymedios.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/17/2019/11/buero_tv.pdf
Cerra, A. (2019). Revisando las fuentes ideológicas del desarrollismo. Rogelio Frigerio y el marxismo argentino. Revista Paginas, 11(26). https://doi.org/10.35305/rp.v11i26.346
Cosse, I. (2008). Familia, sexualidad y género en los años 60. Pensar los cambios desde la Argentina: desafíos y problemas de investigación. Temas y debates, (16), 131-149. https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/1547/Familia_sexualidad_y_genero_en_los_a%C3%B1os_60_TyD16-8.pdf
Courrèges, G. (1990). Periodismo escrito y mujer. Todo es Historia, XXIV(280), 42-47.
De Diego, J. L. (2002). Beatriz Sarlo. La batalla de las ideas (1943-1973). Biblioteca del Pensamiento Argentino. Tomo VII. Buenos Aires: Ariel Historia, 2001. Prismas, 6(6), 303-305. https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/2781/prismas_2002_6_parte1_rese%C3%B1as_04_Beatriz%20Sarlo.pdf
Durrell, L. (1957). Justine. Faber and Faber.
Feldman, S. (Director). (1959). El negoción [Filme]. Monterrey Argentina Filmes.
Frondizi, A. (1954). Petróleo y política. Contribución al estudio de la historia económica argentina y de las relaciones entre el imperialismo y la vida política nacional. Editorial Raigal.
Giacomelli, D. A. (2020). Periodistas, criminales y pantallas. El cine policial negro argentino y su relación con la prensa durante el peronismo. Sociohistórica, (46). https://www.sociohistorica.fahce.unlp.edu.ar/article/view/SHe109/12599
Giménez-Rico, A. (2001). El cochecito o la alegría del tetrapléjico. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-cochecito-o-la-alegria-del-tetraplejico--0/html
Harvey, D. (1990). La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Amorrortu Editores. http://www.economia.unam.mx/academia/inae/
Kerouac, J. (1957). En el camino. Viking Press.
Leyrós, M. (2014). Leopoldo Torre Nilsson. El cine del encierro. Imagofagia, (10), 1-50. http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/507/491
López, D. (2009). Las grandes películas del cine argentino. 50 títulos significativos. Losada.
Losada, L. (2012). El mercado matrimonial de las familias tradicionales argentinas, 1900–1940. Algunas dimensiones y tendencias. Secuencia, (82). http://www.scielo.org.mx/pdf/secu/n82/n82a5.pdf
King, J. (2007). El Di Tella y el desarrollo cultural argentino en la década del sesenta. Asunto Impreso Ediciones.
Kohon, D. (Director y Productor). (1958). Buenos Aires [Documental corto].
Kohon, D. (Director), y Calvo, G. S. (Productor). (1962). Prisioneros de una noche [Filme].
Kriger, C. (2009). Problemas historiográficos en la producción teórica sobre cine argentino [ponencia]. Primer Congreso AECA.
Kriger, C. (2009). Cine y Peronismo. El estado en escena. Siglo XXI.
Kubrick, S. (Director). (1955). Killer´s Kiss [Filme]. Minotaur Products.
Kuhn, R. (Director y productor), y Simonetti, M. (1962). Los inconstantes [Filme].
Masotta, O. (1982). Sexo y traición en Roberto Arlt. Centro Editor de América Latina. S.A.
Mestre, G. (Productor). (1961). Liquidación [Serie televisiva]. En Viendo a Biondi. Canal Trece Televisión. https://www.youtube.com/watch?v=nPON9RtkDt4
Múgica, F. (Director). He nacido en Buenos Aires [Filme]. Internacional Productora Cinematográfica.
M. S. (2013, 22 mayo). Secretos de un guion emblemático. Ámbito. https://www.ambito.com/edicion-impresa/secretos-un-guion-emblematico-n3789355
Quintar, A., y Borello, J. A. (2014). Evolución histórica de la exhibición y el consumo de cine en Buenos Aires. H-industri@. Revista de Historia de la Industria, los Servicios y las Empresas en América Latina, 8(14), 81-120. http://ojs.econ.uba.ar/index.php/H-ind/article/view/657
Sunkel, G. (2002). La prensa sensacionalista y los sectores populares. Grupo Editor Norma.
Schwartz, J. (2002). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Fondo de Cultura Económica.
Stagnaro, B., y Caetano, I. A. (Directores). (1998). Pizza, birra y faso [Filme]. Hubert Bals Fund; Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA); Palo y a la Bolsa Cine.
Tassara, M. (1992). El cine policial argentino. En S. Wolf (Ed.), Cine Argentino: La otra historia (pp. 147-167). Colihue.
Timerman, J. (1962). Los jóvenes “inconstantes” frustrados y neuróticos: ¿Tiene razón Kuhn? Revista Primera Plana. http://www.magicasruinas.com.ar/revistero/argentina/rodolfo-kuhn.htm
Tinayre, D. (Director y Productor). (1960). La patota [Filme]. Argentina Sono Film.
Tinayre, D. (Director). (1961). El rufián [Filme]. Argentina Sono Film.
Torre Nilsson, L. (Director). (1957). La casa del ángel [Filme]. Argentina Sono Film.
Torre Nilsson, L. (Director). (1959). La caída [Filme]. Argentina Sono Film.
Torre Nilsson, L. (Director). (1961). La mano en la trampa [Filme]. Producciones Ángel; OUINCI Madrid.
Ulla, N. (1982). Tango, rebelión y nostalgia. Centro Editor de América Latina.
Varela, M. (2001). De la TV criolla al ritual televisivo global. Radiografía de la televisión argentina. Todo es Historia, XXXV(411), 6-16.
Vergara, X. (2017). La modernidad sucia. Melodrama y experiencia en el cine argentino y colombiano de fin de siglo. La fuga, (19). https://lafuga.cl/la-modernidad-sucia-melodrama-y-experiencia-en-el-cine-argentino-y-colombiano-de-fin-de-siglo/813
Wolf, S. (2004). Aspectos del problema del tiempo en el cine argentino. En G. Yoel (Comp.), Pensar el cine 2.Cuerpo(s), temporalidad y nuevas tecnologías (pp. 173-185). Manantial.
Zangrandi, M. (2005). Leopoldo Torre Nilsson y Beatriz Guido: estética gótica y representación femenina en el posperonismo [ponencia]. X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia, Rosario, Argentina. https://www,aacademia.org/000-006/382
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jorge Jofre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.