Communication on the project The Museum of the Universidad Nacional de La Matanza

Survey of the university museums of Argentina

Authors

  • Hilda Noemí Agostino Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina
  • Analía Yael Artola Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina
  • Mirta Natalia Bertune-Fatgala Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina
  • Raúl Pomés Universidad Nacional de La Matanza, Escuela de Formación Continua, San Justo, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.19.21

Keywords:

Argentina, museum, university, patrimony, methodology

Abstract

The following communication aims to present the state of progress of the research The Museum of the Universidad Nacional de La Matanza, accredited in the National Program of Incentives for Research Teachers, as a project of shared dependence between the Departamento de Ciencias Económicas and the Secretaría de Extensión Universitaria (PICD 55 B214), and which seeks to generate a museum proposal for this house of high studies. Among the intentions it was established that it will be presented in congruence with those existing in the university subsystem, and it is around this specificity that the article will be developed. The operationalization process of the survey of the museums managed by the national universities will be specified, and the research techniques deployed by the research team will be detailed. The two stages defined in the observation phase will be particularized: the exploratory one, which allowed defining the sample, based on a virtual ethnographic record; and that of entering the field, with a questionnaire to be sent and self-applied by the personnel in charge of each museum; in the exhibition will be attended to specify expected results from each methodological decision. The current state of survey that began in September includes 42 museums belonging to 18 national universities; and it continues in execution, so no results achieved until it is completed will be detailed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Hilda Noemí Agostino, Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina

    Realizó su Doctorado en Educación en EEUU (PhD), es Magíster en Gestión de Proyectos Educativos, obtuvo la Suficiencia Investigadora en Historia en España, se especializó en Evaluación de la Educación Superior en Cuba y es Licenciada en Historia y en Ciencias de la Educación. Es autora de numerosas publicaciones en Historia, en Educación y en Formación Docente. Ha obtenido becas y premios por investigaciones realizadas en el Área Metropolitana, dirige proyectos relacionados con la Historia Regional de La Matanza. Actualmente dirige el Programa de Historia Regional de la Universidad Nacional de La Matanza radicado en la Junta de Estudios Históricos, centro de investigación que también coordina. Diseñó y coordina la Licenciatura en Historia, carrera de  complementación curricular de la Universidad Nacional de La Matanza.

  • Analía Yael Artola, Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina

    Es Licenciada en Turismo, egresada de la Universidad de Morón. Especialista en docencia de la Educación Superior y Magíster en Gestión de la Educación Superior (Universidad Nacional de La Matanza). Investiga en el Programa de Incentivos a docentes investigadores de la SPU con categoría IV, es directora de proyectos, co-directora del Programa de Historia Regional de La Matanza de la UNLaM. Se desempeña como docente investigadora en la Junta de Estudios Históricos (Secretaría de Extensión Universitaria) desde el año 2000 y continúa. Coordina la Licenciatura en Historia de la Escuela de la Formación Continua de la UNLaM y es docente de Taller de Tesis y Seminario de Investigación II.

  • Mirta Natalia Bertune-Fatgala, Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza, San Justo, Argentina

    La autora es Profesora y Licenciada en Historia, actualmente realiza sus estudios de Maestría y Especialización en Ciencias Sociales con mención en Historia Social en la Universidad Nacional de Luján. Ejerce como auxiliar docente en la Junta de Estudios Históricos de la Universidad Nacional de La Matanza, y es investigadora PROINCE categoría IV. Profesora concursada a cargo del Seminario de Investigación Histórica II del Instituto Superior de Formación Docente N°82.

  • Raúl Pomés, Universidad Nacional de La Matanza, Escuela de Formación Continua, San Justo, Argentina

    El autor es profesor y licenciado en historia, especialista en Ciencias Sociales con mención en Historia Social. Investigador categorizado y cursa la Maestría en Ciencias Sociales con mención en Historia Social en la Universidad Nacional de Luján.

References

Bourdieu, P. (2001). El oficio de científico. Barcelona: Anagrama.

Camaño Semprini, R., Carini, G. F., y Carbonari, M. R. (agosto de 2018). Investigar, enseñar y ¿comunicar la ciencia?: Una propuesta desde la historia. Contextos de Educación, 18(24), 66-78.

ICOM. (23 y 24 de octubre de 2017). VIII Encuentro de Museos Universitarios del Mercosur, V Encuentro de Museos de Latinoamérica y el Caribe y I Encuentro de Museos Universitarios de Perú. Carta de Intención. Lima, Perú.

Martínez, A. T. (2013). Intelectuales de provincia: entre lo local y lo periférico. Prismas. Revista de historia intelectual, 17(2), 169-180.

Published

2019-12-20

Issue

Section

Our Legacy

How to Cite

Communication on the project The Museum of the Universidad Nacional de La Matanza: Survey of the university museums of Argentina. (2019). Antigua Matanza, 3(2), 91-106. https://doi.org/10.54789/am.19.21

Similar Articles

121-130 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

> >>