The higher education agenda in the nineties
The creation of new universities in Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.19.9Keywords:
neoliberalism, globalization, universityAbstract
The present work is carried out within the framework of the activities tending to commemorate the 30 years of the Universidad Nacional de La Matanza. The creation of universities in the Buenos Aires suburbs in the 1990s accounts for a particular political agenda carried out at a time when the State was going through a structural reform. The objective of this work is to contribute to the debate on this agenda. For this reason, first, we will describe some of the most significant political and institutional changes in that process; secondly, we will mention some meeting points and comparison between the universities in question; thirdly, we will go through some works that have been carried out in the academic community on the same process; Fourth, we will present the conceptual aspects that guide the work; and finally, we will present the conclusions obtained in order to understand the changes that said agenda carried out and its consequences in the Buenos Aires suburbs.
Metrics
References
Chiroleu, A., Iazzetta, O., Voras, C., y Díaz, C. (2001). La política universitaria argentina de los 90: Los alcances del concepto de autonomía. Education Policy Analysis Archives, 9(22).
Coraggio, J. L. (2003). La crisis y las universidades públicas en Argentina. En M. Mollis (Comp.). Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? (pp. 109-122). Buenos Aires: CLACSO.
Domenech, E. (2007). El Banco Mundial en el país de la desigualdad: políticas y discursos neoliberales sobre diversidad cultural y educación en América Latina. En A. Grimson (Comp.). Cultura y neoliberalismo. (pp. 61-89). Buenos Aires: CLACSO.
García de Fanelli, A. M. (2000). La universidad pública frente a la nueva lógica de las políticas públicas y del mercado. CEDES. Buenos Aires: CONICET-CEDES. Disponible en: https://www.academia.edu/20635562/La_universidad_pública_frente_a_la_nueva_lógica_de_las_políticas_públicas_y_del_mercado
García de Fanelli, A. M. (2001). La gestión universitaria en tiempos de restricción fiscal y crecientes demandas sociales. Documentos de Trabajo (80). Disponible en: http://www.ub.edu.ar/investigaciones/dt_nuevos/80_fanelli.pdf
Gesualdi, M. (2015). Politicas universitarias y estrategias institucionales en el ingreso a universidades del conurbano bonaerense. XI Jornadas de Sociología. Buenos Aires: Facultad de Ciencias sociales, UBA.
González, G., y Clavarie, J. (2017). Planeamiento de la educación superior en Argentina: entre las políticas de regionalización y los procesos de innovación universitaria (1995-2015). Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(70), 1-36.
Gorostiaga, J., Lastra, K., Arias, M., y Mihal, I. (2015). El problema de la equidad en las universidades del conurbano bonaerense en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), 47-69.
Gorostiaga, J., Lastra, K., y De Britos, S.M. (2016). Politicas institucionales para favorecer el acceso y la permanencia en universidades argentinas: un análisis de cuatro instituciones del conurbano bonaerense. Revista Páginas de educación, 10(1), 151-173.
Herbón, F., y Quinteros Vivas, M. (2015). Cambios en la estructura organizacional de las Universidades Nacionales del Conurbano: la emergencia de nuevos roles y funciones. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
López Segrera, F. (2003). El impacto de la globalización y de las políticas educativas en los sistemas de educación superior de América Latina y el Caribe. En M. Mollis (Comp.). Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? (pp. 39-58). Buenos Aires: CLACSO.
Marquina, M. (2011). El ingreso a la Universidad a partir de la reforma de los ’90: las nuevas universidades del conurbano bonaerense. En N. Gluz (Comp.). Admisión a la universidad y selectividad social. (pp. 63-86). Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Marquina, M., y Chiroleu, A. (2015). ¿Hacia un nuevo mapa universitario?: la ampliación de la oferta y la inclusión como temas de agenda de gobierno en Argentina. Propuesta Educativa, 1(43), 7-16.
Mollis, M. (1999). Las políticas de reforma universitaria: la lógica global y la respuesta local: el caso de la Argentina. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 3(5), 75-94.
Nosiglia, M., y Trippano, S. (2005). Los cambios del gobierno del sistema de educación superior en la argentina a partir de los ´90. V Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Mar del Plata 8, 9 y 10 de Diciembre: UNESCO.
Oszlak, O. (1978). Formación histórica del Estado en América Latina: Elementos teórico-metodológicos para su estudio. CEDES, 1(3).
Quinteros Vivas, M. (2013). Las nuevas universidades del conurbano: ¿un nuevo perfil docente? Cuadernos de Educación, 9(11), 1-20.
Rodríguez, V. N. (2018). La desigualdad en Argentina durante la década de 1990: aproximaciones desde la historia. Antigua Matanza, Revista de Historia Regional 2(3), 49-81.
Richmond, I. (2006). La mercantilización de la universidad pública argentina: políticas nacionales de articulación de los dos subsistemas de la educación superior. Revista española de educación comparada, (12), 407-428.
Rovelli, L. (2005). La cuestión local en la etapa fundacional de las nuevas universidades del conurbano bonaerense: los casos de la Universidad Nacional de Quilmes y General Sarmiento. Jornadas de Jóvenes Investigadores- Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Suasnábar, C. (2011). Políticas y reformas de la universidad argentina desde el retorno a la democracia: tendencias históricas de cambio y movimiento pendular de las políticas públicas. Pensamiento Jurídico, (31), 87-103.
Suasnábar, C., Rovelli, L. (2011). Políticas universitarias en Argentina: entre los legados modernizadores y la búsqueda de una nueva agenda. Innovación educativa, 11(57), 21-30.
Torres, C., y Schugurensky, D. (2001). La economía política de la educación superior en la era de la globalización neoliberal: América Latina desde una perspectiva comparatista. Perfiles Educativos, 23(92), 6-31.
Yarzábal, L. (2015). Impactos del neoliberalismo sobre la educación superior en América Latina. CIPEDES, 1(12), 9-15.
Zangrossi, G. (2013). Las universidades en el conurbano bonaerense: impactos, desafíos y perspectivas. Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Juan Uriel Idalgo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.