Malvinas, between literature and history. Experiences on research at the higher education

Authors

  • Rebeca Noemí Iorio Instituto Superior de Formación Docente N°82, Isidro Casanova, Argentina
  • Irene Eugenia Timoszko Instituto Superior de Formación Docente N°82, Isidro Casanova, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.v6i2.13

Keywords:

commemoration, Malvinas war, pedagogical practices, literature, history, academic texts, Instituto Superior de Formación Docente n°82, Isidro Casanova, La Matanza, Buenos Aires province, Argentina

Abstract

Various activities carried out within the framework of the 40th anniversary of the Malvinas war were part of an interdisciplinary and collective work in a higher institute for teacher training in the Buenos Aires suburbs. Among them, two pedagogical proposals developed in the chairs of Argentine History of the 20th century and Literary Theory II are born from an initial question: how to tell about the war? The dialogue between literature and history is based on a common premise: the story as a field of dispute over meaning. While the historiography of the recent past shows us that the "Malvinas question" is not exempt from tensions between narratives and counter-narratives, literature finds in the absurd and parody a strategy to stage the nonsense of a war. This interdisciplinary research experience, quite enriching, allowed the anchoring of theoretical knowledge, but, above all, the appropriation and circulation of knowledge generated from the higher education classroom, generating productions that swell, but also transcend daily pedagogical work and that deserves to be shared. In summary, to record a local educational practice, giving centrality to the dialogues between the situated and the national, gave the final setting to this presentation that rescues a pedagogical memory of the Instituto Superior de Formación Docente n ° 82 (Isidro Casanova, La Matanza).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Rebeca Noemí Iorio, Instituto Superior de Formación Docente N°82, Isidro Casanova, Argentina

    Es profesora egresada del Joaquín V. González y Licenciada en Historia (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires). Se desempeña en el nivel secundario de enseñanza y en el nivel Superior (ISFD nº 82). Cuenta con publicaciones en revistas y sitios de historia sobre temas variados (Historia del Arte, Patrimonio y museología, e Historiografía).

  • Irene Eugenia Timoszko, Instituto Superior de Formación Docente N°82, Isidro Casanova, Argentina

    Es profesora y licenciada en Letras, recibida en la Universidad de Buenos Aires. Actualmente se desempeña en el nivel de enseñanza secundaria y superior, teniendo a cargo diversas cátedras en los Institutos de Formación Docente del conurbano de la provincia de Buenos Aires (ISFD n°82, ISFD n°56 y ISFD n°29).

References

Ávila, S. (2021). Ovejas. Ediciones Futurock.

Becker, H. (2014). Manual de escritura para científicos sociales. Siglo XXI.

Cangiano, F. P. (2012). Desmalvinización. La derrota argentina por otros medios. Ciencias Sociales. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales-UBA, (80), 28-37. http://www.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/SOCIALES-80_interior_baja.pdf

Caso Rosendi, G. (2009). Soldados. Ministerio de Educación.

De Santis, P. (2012). Clase 63. En E. Esteban (Comp.), Las otras islas (pp. 31- 39). Alfaguara.

Esteban, E. (2012) (Comp.). Las otras islas. Antología. Alfaguara.

Ferrari, L. D., y Giannmateo, G. M. (s.f.). La reseña crítica como clase textual: caracterización empírica y propuesta pedagógica. Anuario de Lingüística Hispánica, 15-16, 59-71.

Fogwill, R (2010). Los pichiciegos. El Ateneo.

Forn, J. (1991). Memorándum Almazán. En Nadar de noche (pp. 77-106). Emecé.

Fresán, R. (1991). Historia Argentina. Planeta.

Kohan, M. (2004). Historia y literatura: la verdad de la narración. En N. Jitrik (Comp.), Historia Crítica de la literatura argentina (pp. 245-257). Emecé.

Levy, G. (2012). La metáfora de las dos plazas y la desmalvinización. Ciencias Sociales. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales-UBA, (80), 94-99. http://www.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/SOCIALES-80_interior_baja.pdf

Lorenz, F. (2006). Las Guerras por Malvinas. Edhasa.

Marín, M. (2015). Escribir textos científicos y académicos. FCE.

Museo Malba. (2022, 2 de abril). Mesa Redonda - La literatura de Malvinas [video]. Youtube. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=joW2KbZLyYU

Nielsen, G. (1997). La flor azteca. Planeta.

Pestanha, F. (2012). Las disputas por Malvinas. Ciencias Sociales. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales-UBA, (80), 24-26. http://www.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/SOCIALES-80_interior_baja.pdf

Pron, P. (2014). Nosotros caminamos en sueños. Literatura Random House.

Ratto, P. (2014). Trasfondo. Adriana Hidalgo.

Saer, J. J. (2004). El concepto de ficción. En El concepto de ficción (pp. 9-16). Seix Barral.

Published

2022-12-20

Issue

Section

Thematic dossier

How to Cite

Malvinas, between literature and history. Experiences on research at the higher education . (2022). Antigua Matanza, 6(2), 314-335. https://doi.org/10.54789/am.v6i2.13