The student magazine "Dialogue" as an alternative project (1981-1983)
The University we want
DOI:
https://doi.org/10.54789/am.21.14Keywords:
Student magazines, Speech, Transition towards DemocracyAbstract
In the present work, the student magazine “Diálogo” is approached between 1981 and 1983 in the period of the transition towards democracy in Uruguay. The idea is to analyze how, in the sequence of the published editions, the students construct an "alternative project" within the framework of a hegemonic model of communication by the authoritarian regime with a specific mass culture. In addition, the positioning of the students is presented through the analysis of their speeches, in the articles and in coordination with other groups, with critical intertextual discussions related to the interventions of the authoritarian regime in education and its project of society.
Metrics
References
Balsa, J. (2020). Una base lingüística para la Teoría de la Hegemonía. Algunos aportes. Tram(p)as de la comunicación y la cultura, (8), 2-30.
Broquetas, M., y Bruno, M. (2018). Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales.Tomo II. 1930-1990, del Centro de Fotografía de Montevideo. Editorial Alfaguara.
Demasi, C. (2009). La dictadura cívico militar. Uruguay 1973-1985. Montevideo: Editorial Banda Oriental.
Fairclough, Norman. Discurso y cambio social. Brasilia: Fundación Universidad de Brasilia.1993.
Figueredo, M.; Alonso, J.; Nóvoa, A. (2004). “Breve historia del movimiento estudiantil universitario del Uruguay”. Montevideo: La República.
Filgueiras, C. y Lémez, R. (1989). “El caso Uruguayo” en Educación en la transición hacia la democracia. Casos de Argentina, Brasil y Uruguay. Santiago de Chile: Editorial Andrómeda S.A.
Gramsci, A. (1971). Cuadernos de la Cárcel. Ciudad de México: Era.
Lazarsfeld, P., Berelson, B., y Gaudet, H. (1962). El pueblo elige. Buenos Aires: falta editorial.
Pasquali, A. (1990). Comunicación y Cultura de Masas. Monte Avila Editores. 6ta. Edición.
Williams, R. (2000). Marxismo y Literatura. Barcelona. Ediciones Península.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sabina Ximena Inetti Pino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.