Popular sectors and women of western Buenos Aires, closer to access to Higher Education

Thirty years after the creation of the Universidad Nacional de La Matanza

Authors

  • Claudia Alicia Visconti Investigadora independiente, Morón, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.19.11

Keywords:

public university, region, popular sectors, women, accessibility, sociocultural development

Abstract

Why was the creation of the Universidad Nacional de La Matanza important from the regional point of view? What impact did a national university have for the popular sectors and particularly for women in western Buenos Aires? These proposals guided the present work, with the objective of observing the presence of a group of students who could have greater access to higher education after the establishment of this public institution. The analysis of written documents of local history, and the collection of testimonies as oral sources of protagonists of these processes, add to the gender perspective that makes visible the massive participation of women in Matanzas students. Therefore, historical research is necessary because they contribute to reveal the importance of this university enclave in the evolution of the socio-cultural life of the region.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Claudia Alicia Visconti, Investigadora independiente, Morón, Argentina

    Profesora en Historia (UM), Periodista y Licenciada en Comunicación Social (UNLaM). Investigadora, escritora, poeta. Docente de nivel secundario y terciario (ISFD nº 88). Premios literarios por investigaciones de temáticas vinculadas a la historia local, de género y de cuestiones culturales.

References

El día que la Universidad se hizo Pueblo. (6 de diciembre de 2011). Obtenido de Youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=a6yHOYFbCDs

Educación Gratuita y Universidad Obrera por Perón. (22 de octubre de 2012). Obtenido de Youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=ffV2HwO5LHg

Acuña, R. (30 de agosto de 2011). Archivo de la Palabra. Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza. (A. Y. Artola, Entrevistador)

Agostino, H. N. (2011). Los primeros veinte años de la Universidad Nacional de La Matanza. Ramos Mejía: Editorial CLM.

Agostino, H. N., y Artola, A. Y. (diciembre de 2009). La mujer en La Matanza de hoy. Revista de Historia bonaerense,(35).

Agostino, H. N., y Pomés, R. (2010). Historia política, económica y social de partido de La Matanza. Desde la Prehistoria hasta fines del siglo XX. La Matanza: Editorial CLM.

Autoevaluación institucional 2003. (s.f.). 1. Universidad Nacinal de La Matanza.

Barrancos, D. B. (2007). Mujeres en la sociedad argentina: Una historia de cinco siglos . Buenos Aires: Sudamericana.

Biagini, H. E. (2000). La reforma universitaria. Antecedentes y consecuentes. Buenos Aires: Leviatán.

Departamento de Ciencias Económicas. (1999). Informe de autoevaluación. Fortalezas y debilidades. Resumen de presupuestos. San Justo: Universidad Nacional de La Matanza (inédito).

Enríquez, T. (2000). La reforma universitaria. Antecedentes y consecuentes. Buenos Aires: Ediciones La Llave.

Feijoó, M. d., & Nari, M. (abril de 1994). Los sesenta de las mujeres. Revista Todo es Historia(321).

Filmus, D., & Miranda, A. (2005). América Latina y Argentina en los '90: más educación, menos trabajo = más desigualdad. En D. Filmus, Los noventa. Política, sociedad y cultura en América Latina y Argentina de fin de siglo. Buenos Aires: Eudeba - Flacso.

Forcinito, K. (mayo - junio de 2016). Entrevista a Roberto Domecq. La construcción de Universidades en la Argentina: naturaleza, funciones y principales obstáculos. Realidad Económica(300).

Honorable Consejo Departamental del Departamento de Ciencias Económicas. (s.f.). Informe de gestión (1994-1997). San Justo: Universidad Nacional de La Matanza (inédito).

Mansour, J. (6 de abril de 2011). Archivo de la Palabra. Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza. (A. Y. Artola, Entrevistador)

Matanza, J. d. (Ed.). (septiembre de 2009). Carta Informativa de la Junta de Estudios Históricos del partido de La Matanza.

Palermo, A. (1998). La participación de las mujeres en la universidad. La Aljaba, III, 94-110.

Pigna, F. (2012). Mujeres que tenían que ser. Buenos Aires: Planeta.

Plan de Desarrollo Institucional (2006-2010). (s.f.). San Justo: Universidad Nacional de La Matanza.

Rikap, C. A. (abril - mayo de 2013). Los productos de la Universidad actual: concepto e innovación. Realidad Económica(275).

Robledo, I. (30 de noviembre de 2010). Archivo de la Palabra. Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza. (A. Y. Artola, Entrevistador)

Rubinich, L. (2003). La modernización cultural y la irrupción de la sociología. En D. James, Nueva Historia Argentina (Vol. IX). Buenos Aires: Sudamericana.

Sielas, N. (18 de marzo de 2011). Archivo de la Palabra. Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios Históricos de La Matanza. (A. Y. Artola, Entrevistador)

Spina, G. (26 de noviembre de 2010). Archivo de la Palabra. Universidad Nacional de La Matanza, Secretaría de Extensión Universitaria, Junta de Estudios de La Matanza. (A. Y. Artola, Entrevistador)

Universidad Nacional de La Matanza. (1999). VII Ceremonia de Colación de Grado (16 de diciembre de 1999). Folleto.

Published

2019-06-19

Issue

Section

Thematic dossier

How to Cite

Popular sectors and women of western Buenos Aires, closer to access to Higher Education: Thirty years after the creation of the Universidad Nacional de La Matanza. (2019). Antigua Matanza, 3(1), 262-288. https://doi.org/10.54789/am.19.11

Similar Articles

21-30 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.