Clandestine photographs captured by Berni in the brothels of Rosario (Argentina), 1932

Authors

  • Vanesa Natalia Rodriguez Universidad Nacional de Luján, Luján, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.v7i2.2

Keywords:

photography, Antonio Berni (1905-1981), brothels, Rosario, prostitution

Abstract

The year 1932 takes place, the plastic artist Antonio Berni visits different brothels in Rosario with his Leica camera to collaborate with the journalistic investigation that Rodolfo Puiggrós was developing. Clandestinely obtains at least eighteen shots inside the houses of prostitution in daylight and in full operation. Three of them were selected to be published in the body of an article in the local newspaper Rosario Gráfico to denounce the Rosario brothel world in a year that marks the triumph of abolitionism in that city. The eighteen images and the complaint article were kept by Berni in his personal file. Later, he used those photographs as inspiration for the creation of different works throughout his artistic career.

This article, which is part of a larger work on cultural history and gender studies, presents a historical analysis of the photographic images captured by Berni in the brothels of Rosario, aspiring with this to contribute to the investigation of the experiences of women. prostitutes Studies the insertion of said photographs as a document or source of evidence and as a visual mechanism for the construction of meaning from the local press, taking into account the importance in the social world of photographic representation, its meanings, its complexity and its irreducibility to language.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vanesa Natalia Rodriguez, Universidad Nacional de Luján, Luján, Argentina.

Vanesa Natalia Rodriguez es Maestranda y Especialista en Ciencias Sociales con Mención en Historia Social por la Universidad Nacional de Luján. Profesora de Historia. Es autora de Las conmemoraciones del Nunca Más. Vigésimo y trigésimo aniversario de la entrega del informe de la CONADEP (2019) y de artículos académicos. Ejerce la docencia. Actualmente se desempeña como docente en la UNLaM y en el Instituto Superior Padre Elizalde.

El presente artículo fue realizado bajo la tutela del “Programa Formando-UNLaM, edición 2022”.

References

Acha, O. (2006). La nación futura: Rodolfo Puiggrós en las encrucijadas argentinas del siglo XX. EUDEBA.

Amigo Cerisola, R. (1994). Imágenes para una nación. Juan Manuel Blanes y la pintura de tema histórico en la Argentina. En G. Curiel, R. González Mello, y J. Gutiérrez Haces (Ed.), XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte. Arte, historia e identidad en América: visiones comparativas (v. II, pp. 315-332). Universidad Autónoma de México.

Amigo Cerisola, R. (2015). Berni, narrativas argentinas. Museo Nacional de Bellas Artes.

Berni, A. (1936). El nuevo realismo. Forma, (1), 8-14. https://icaa.mfah.org/s/es/item/767930#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1673%2C0%2C5895%2C3299

Berni, A. (1962, 3 de octubre). Entrevista a Antonio Berni en su estudio, División Gráfica y sónica, Archivo de la Palabra, Archivo General de la Nación, Buenos Aires, Argentina.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Crítica.

Burucúa, J. E. (2006). Historia y ambivalencia. Biblos.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Gedisa.

Chartier, R. (1999). Escribir las prácticas. Foucault, de Certeau, Marin. Manantial.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Paidós.

Didi-Huberman, G. (2008). El gesto fantasma. Revista de Pensamiento Artístico Contemporáneo, (4), 280-291. http://reacto.webs.ull.es/pdfs/n4/didi_huberman.pdf

Dubois, P. (2015). El acto fotográfico y otros ensayos. La marca editora.

Facundo. (1932, 11 de febrero). En la atmósfera infecta del burdel extingue su voluntad la juventud. Rosario Gráfico, 1.

Freedberg, D. (1989). El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta. Cátedra.

Gamarnik, C. (2018). La fotografía en la revista Caras y Caretas en Argentina (1898-1939): novedades técnicas, profesionalismo e imágenes actuales. Estudios Iberoamericanos, Porto Alegre, 44(1), 120-137. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.1.27391

García, F. (2005). Los ojos. Vida y pasión de Antonio Berni. Planeta.

Giunta, A. (2008). Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta. Siglo XXI.

Giunta, A. (2015). Ramona vive su vida. Alternativas, (4), 1-22. https://alternativas.osu.edu/assets/files/Issue4/Visual/giunta-espanol.pdf

Grüner, E. (2010). Los ‘márgenes’ en la poética de Berni. En C. Rossi (Comp.), Antonio Berni. Lecturas en tiempo presente (pp. 133-144). EUDEBA.

Guy, D. J. (1994). El sexo peligroso: la prostitución legal en Buenos Aires, 1895-1955. Editorial Sudamericana.

Ielpi, R. O., y Zinni, H. N. (1974). Prostitución y rufianismo. Encuadre.

Kossoy, B. (2001). Fotografía e Historia. La Marca.

Marin, L. (2009). Poder, representación, imagen. Prismas, Revista de historia intelectual, (13), 135-153. http://www.scielo.org.ar/pdf/prismas/v13n2/v13n2a01.pdf

Múgica, M. L. (2010). Sexo y geografía en la ciudad: Pichincha, barrio prostibulario. Rosario 1914 – 1932. En A. Mejías (Comp.), Los desafíos de la modernización, Rosario 1890 – 1930. UNR Editora.

Múgica, M. L. (2014). La ciudad de las Venus impúdicas. Rosario, historia y prostitución, 1874-1932. Laborde Editor.

Pacheco, M. (1999). Berni, escritos y papeles privados. Temas Grupo Editorial.

Rabossi, C. (2018). Ramona y otras mujeres. UNA - Museo de la Cárcova. https://assets.una.edu.ar/files/file/MuseoCarcova/2018/2018-mc-exposiciones-tempcatalogo-berni.pdf

Schmitt, J. C. (1999). El historiador y las imágenes. Relaciones, XX (77), 17-47.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Gustavo Gili.

Tell, V. (2017). El lado visible. Fotografía y progreso en la Argentina a fines del siglo XIX. UNSAM Edita.

Wechsler, D. (2010). Berni: la mirada intensa. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Yujnovsky, I. (2004). Una vista panorámica de huelgas, manifestaciones y mítines en Caras y Caretas: prensa y fotografía a principios del siglo XX en Argentina. América Latina en la Historia Económica, (22), 129-153.

Yujnovsky, I. (Coord.). (2022). Historias latentes. Perspectivas de la fotografía en América Latina. Ampersand.

Published

2023-07-13 — Updated on 2023-12-20

How to Cite

Rodriguez, V. N. (2023). Clandestine photographs captured by Berni in the brothels of Rosario (Argentina), 1932. Antigua Matanza, 7(2), 9–44. https://doi.org/10.54789/am.v7i2.2

Issue

Section

Historical Inquiries