Intellectuals, Normalism and Pedagogical Conferences in Santiago del Estero

Late nineteenth century

Authors

  • Armando Jugo Suárez Instituto Superior del Profesorado Provincial N° 1, Profesorado en Educación Secundaria en Historia, Santiago del Estero, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.19.5

Keywords:

normalism, pedagogical devices, Consejo General de Educación, journals, conferences

Abstract

The end of the 19th century was marked by a debate generated from institutions that sought to live in harmony with the development of policies carried out by the provincial government. The political field, the religious field and the educational field, will stage disputes before the liberal trend in the management of the president of the Consejo General de Educacion.

The management of Professor Maximio Victoria in front of the Consejo General de Educación carried out a process of reforms in the provincial education system, new pedagogical devices were framed as liberals and found resistance within the more conservative sector of the local church.

Different proposals from the Consejo General de Educación allowed to generate a transformation in the state of provincial education at the end of the 19th century.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Armando Jugo Suárez, Instituto Superior del Profesorado Provincial N° 1, Profesorado en Educación Secundaria en Historia, Santiago del Estero, Argentina

    Maestro Provincial en Música por ESPEA N° 1. Profesor en Historia por el Instituto Superior del Profesorado Provincial N° 1 (ISPP N° 1). Licenciado en Gestión Educativa y Licenciado en Historia por Universidad Nacional de Santiago del Estero. Maestrando en Ciencias Sociales Humanidades - mención Historia por Universidad Nacional de Quilmes y doctorando en Educación por la Escuela para la Innovación Educativa de la Universidad Nacional de Santiago del Estero. Ha participado de diferentes Congresos, Jornadas y WorkShop vinculados a la Historia de la Educación. Autor del libro "El Colegio del Barrio" (2018).

References

Alen Lascano, L. (1992). Historia de Santiago del Estero. Buenos Aires: Plus Ultra.

Ascolani, A. (2010). Libros de lectura en la escuela primaria argentina: civilizando al niño urbano y urbanizando al ñiño campesino. Educación en revista, 26(1), 303-325.

Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Biagini, H. (1998). El Progresismo del Ochenta. Academia Nacional de la Historia(48).

Bourdieu, P. (1997). Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. Madrid: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2011). Las Estrategias de reproducción social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carrizo, J. (2014). Juan F. Ibarra y los Taboada: Caudillos y Políticas Fiscales, Económicas y Sociales. Santiago del Estero, 1820-1875. Santiago del Estero: Instituto la Sagrada Familia.

CGE. (1941). 17 Meses de Labor. Santiago del Estero.

De Lucia, D. O. (1997). La antorcha del progreso por los caminos del sur, los espacios positivistas en la Argentina y su proyección iberoamericana, 1895-1900. Anuario de Filosofía Argentina y Americana.

Dugini, M. I. (1992). La Acción de los Católicos frente a la Problemática Educativa, 1880-1886. Investigaciones y Ensayos(42).

Enrico, J. (2008). La Construcción de Procesos Hegemónicos en los orígenes del Sistema Educativo Argentino: el imaginario Sarmientino y la génesis de la pedagogía normalista. Cuadernos de Educación, VI.

Fernández, Á. M. (2003). Pedagogía y Positivismo a finales del siglo XIX. Estudios Iberoamericanos.

Gelman, J. (2006). Historia Económica Argentina en la encrucijada: Balance y perspectivas. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Imen, P. (2008). Política educativa y modos de trabajo docentes en la Argentina. Revista Perspectiva(26).

Lionetti, L. (2006). La Función Republicana de la Escuela Pública: la formación del ciudadano a fines del siglo XIX. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1225-1255.

Maidana, D. (1946). Actas de la Junta Central de Instrucción Pública. Santiago del Estero: Universidad Popular de Santiago del Estero.

Maidana, D. (1948). Sinopsis Histórica de las Escuelas de Primeras Letras de Santiago del Estero. Santiago del Estero: Universidad Popular.

Martínez, A. T. (2007). Campos Periféricos. Santiago del Estero: Caicyt.

Oszlak, O. (1997). La Formación del Estado Argentino. Buenos Aires: Planeta.

Picco, E. (2015). Políticos, empresarios y laicos católicos. Buenos Aires: Ediciones Prohistoria.

Puiggrós, A. (2002). Que pasó en la Educación Argentina. Buenos Aires: Editorial Galerna.

Raymond, W. (s.f.). Cultura y Sociedad, 1780-1950. Revista Electrónica en América Latina.

Rockwell, E., y Ezpeleta, J. (1984). La Escuela como un proceso de Construcción. México: Editores Asociados.

Sarmiento, D. F. (1899). Obras de Sarmiento. Las Escuelas Base de la prosperidad y de la República en los Estados Unidos (Vol. XXX).

Sgoifo, M. (2010). Estado, Educación y Género en Santiago del Estero, 1872-1914. Santiago del Estero: Lucrecia.

Tedesco, J. C. (1986). Educación y Sociedad en la Argentina, 1880-1945. Buenos Aires: Solar.

Tenti, M. M. (2011). La Organización del Sistema Educativo y el Afianzamiento del Estado en Santiago del Estero, 1875-1916. En IV Jornadas de Investigación Educativa. Lucrecia.

Tenti, M. M. (2013). La formación del Estado periférico. Buenos Aires: Solar.

Published

2019-06-18

Issue

Section

Our Legacy

How to Cite

Intellectuals, Normalism and Pedagogical Conferences in Santiago del Estero: Late nineteenth century. (2019). Antigua Matanza, 3(1), 118-146. https://doi.org/10.54789/am.19.5