The school organization in Santiago del Estero, between Caseros and the formation of the Nation State, 1859-1882

Authors

  • Armando Jugo Suárez Instituto Superior de Profesorado Provincial N° 1, Santiago del Estero, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/am.18.2

Keywords:

school organization, national grants, Santiago del Estero

Abstract

This is the initial matrix of a research project whose purpose is to travel the last half of the nineteenth century with the intention of reconstructing, analyzing and describing the educational reality in Santiago del Estero, it will seek to observe the past taking as a reference a group of questions that are organized in relation to the formation of the provincial proto-state administration, considering its school organization. The school reality in Santiago del Estero by the proto-state takes as an inaugural review the creation of the Junta Central de Instrucción Pública on September 26, 1859, an instance that will allow the intervention of the proto-state to be plotted in terms of education in the provincial scope, until the fall of the military regime of the Taboada Brothers in 1875; the subsequent stage until the consolidation of the National Educational System in 1884, will gradually acquire an organization focused on the installation of national grants, the Colegio Nacional, and the Escuela Normal of Santiago del Estero.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alen Lascano, L. (1992). Historia de Santiago del Estero. Buenos Aires, Argentina: Plus Ultra.

Carrizo, J. (2014). Juan F. Ibarra y los Taboada: Caudillos y políticas fiscales, económicas y sociales. Santiago del Estero, Argentina: Instituto la Sagrada Familia.

Enrico, J. (2008). La construcción de los procesos hegemónicos en los orígenes del sistema educativo argentino: el imaginario Sarmientino y la génesis de la pedagogía normalista. Cuadernos de Educación, 6, 127-141.

Fernández, Á. M. (2003). Pedagogía y positivismo a fines del siglo XIX, Pedro Scalabrini, Alfredo Ferreria y la Escuela Positivista. Estudios Ibero-americanos, 29(1), 73-92.

Gárgaro, A. y Bruchman, C. (1944). La instrucción primaria y el Colegio Nacional de Santiago del Estero. Santiago del Estero, Argentina: Talleres Gráficos Casa Amoroso.

Gelman, J. (2006). Historia económica argentina en la encrucijada: Balances y perspectivas. Buenos Aires, Argentina: Editorial Prometeos Libros.

Hernández Prieto, I. (1981). Héctor Florencio Varela en Madrid (1881-1885). Aportación a la historia del americanismo en España. Anales de Literatura Hispanoamericana, 9(10), 127-139.

Lionetti, L. (2006). La Función Republicana de la Escuela Pública: la formación del ciudadano en Argentina a fines del siglo XIX. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1225-1255.

Maidana, D. (1946). Actas de la Junta Central de Instrucción Pública. Santiago del Estero, Argentina: Universidad Popular de Santiago del Estero.

Rockwell, E., y Ezpeleta, J. (1984). La escuela como un proceso de construcción. México: Editores Asociados.

Sgoifo, M. G. (2010). Estado, educación y género en Santiago del Estero: los orígenes de la Formación Docente, 1872-1914. Santiago del Estero, Argentina: Editorial Lucrecia.

Tedesco, J. C. (1982). Educación y sociedad en la Argentina, 1880-1900. Buenos Aires, Argentina: Editorial CEAL.

Tenti, M. M. (2011). La organización del sistema educativo y el afianzamiento del Estado en Santiago del Estero. IV Jornadas de Investigación Educativa (pp. 27-46). Santiago del Estero, Argentina: ISBA, Editorial Lucrecia.

Tenti, M. M. (2013). La formación del Estado periférico. Santiago del Estero, Argentina: Ediciones UCSE.

Published

2018-06-20

Issue

Section

Historical Inquiries

How to Cite

The school organization in Santiago del Estero, between Caseros and the formation of the Nation State, 1859-1882. (2018). Antigua Matanza, 2(3), 10-33. https://doi.org/10.54789/am.18.2

Similar Articles

81-90 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.